week 4 - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu week 4 - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu

week 4

Door: droogboer

Blijf op de hoogte en volg Jan Pieter

28 Januari 2012 | Ethiopië, Debre Zeyit

Reisverslag week 4.

in ieder geval bedankt voor alle reacties! leuk om te weten dat zoveel mensen meelezen. bij deze weer een nieuw verslag voor jullie!

Zaterdag
Zaterdagmorgen hebben we in de kantine nog een paar spoelbakken aan proberen te sluiten. Deze keer hebben we ons tot de afvoer beperkt, maar door tekort aan enkele essentiële onderdelen is de spoelbak nog steeds buiten werking. Rond de middag zijn we naar Debre Zeit gegaan. Daar hebben we wat boodschappen gedaan en geinternet. Halverwege de middag zijn we naar de verjaardag van Hans (Walhout) geweest. Dit is een Nederlander die in Debre Zeit een staalfabriek heeft. Hier hebben we koffie en een gebakje op. Ook hebben we hier nog een paar partijtjes volleybal gespeeld. Hoewel mijn niveau nog wat bijgeschaafd zou kunnen worden, was het toch leuk om te doen. ’s Avonds hebben we met de hele club Nederlanders nog eens lekker gegeten.

Zondag
Zondag hebben we weer het gebruikelijke programma gehad. Verder zijn we bij de buren wezen eten, en hebben we daar nog een beetje zitten tafelen. Verder bijgeslapen en een en ander gelezen.
Maandag
Maandag zijn we naar Addis Abeba geweest om de ambassade van Nederland te bezoeken. Dit uiteraard omdat we heimwee hadden, maar ook om de ambassadeur vriendelijk te verzoeken ons rijbewijs te vertalen teneinde een Ethiopisch rijbewijs aan te vragen. Verder hebben we deze dag niet zoveel gedaan. Wel moet ik mijn plan van aanpak nakijken omdat de ingewikkelde zinnen in een hoge frequentie voorkomen. Ik vind het zelf wel meevallen, maar zal er toch nog eens naar kijken. ’s Avonds hebben we getracht pannenkoeken te creëren. Helaas zijn het soort van roerbakpannenlapjes geworden, maar de smaak was er niet minder om. Verder zijn we nog met iedereen van de compound ’s avonds bij ome Henk om de koffie geweest, omdat deze donderdag weer naar huis gaat.
Dinsdag
Dinsdag hebben we aan het plan van aanpak gewerkt en aan Job z’n opdracht. Ook heb ik weer een beetje informatie achterhaald om de optimale bemestingsgift met gebruik van lokaal beschikbare meststoffen uit te rekenen. Verder hebben we ’s middags met Lenno Vermaas een rondje gelopen door het bedrijf. Op zich was het wel leuk om weer eens een Nederlander te spreken die niet bij elk Zeeuws woord watzeggie of huh zegt. Verder was het natuurlijk ook buitengewoon prettig om nog een aanvulling op de bibliotheek uit zijn handen te kunnen ontvangen:). ’s Avonds hebben we wederom getracht pannekoeken te creëren, hetwelk deze maal een stuk beter gelukte. Dit kwam waarschijnlijk door de betere pan die we hadden geleend.
Woensdag
Woensdag zijn hebben we ’s ochtends aan de watertank voor de koeien gewerkt. Deze was nog steeds een beetje lek. Nadat we de lekke stukken hadden vervangen en gerepareerd was de tank op de voorgenoemde plaatsen niet meer lek, maar wel op een aantal andere plaatsen. ’s Middags zijn we weer naar Addis geweest om het vertaalde rijbewijs bij de ambassade op te halen. Het hele bezoek aan de ambassade kostte ruim tien minuten. De reis heen en terug nam totaal zeker drie uur in beslag.
Donderdag
Donderdagmorgen hebben we weer aan de verslagen gewerkt. We hebben die morgen aan job zn verslag gewerkt en de optimale bemestingssamenstellingen opgezocht voor de verschillende gewassen. ’s Middags zijn we bezig geweest om de waterleidingen op de compound in beeld te brengen. Verder hebben we nog aan de quad van de kliniek geprutst, omdat deze het vertikte nog te starten. Uiteindelijk hebben we samen met de monteurs het plan opgezet de dynamo te amputeren. Helaas was het al na vieren, dus was het geen optie er donderdag nog aan te gaan werken.

Vrijdag
Vrijdag zijn we weer naar Addis geweest om met de vertaling van het rijbewijs naar de minister van buitenlandse zaken te gaan. Bij het ministerie werden we grondig gefouilleerd, zodat ik gewoon met m’n mes in mijn broekzak door kon lopen. Na tien minuten op de handtekening en een stempel van het ministerie te hebben gewacht zijn we tezamen naar het Ethiopische CBR getogen. Daar hebben we ongeveer 2 uur in een kantoor zitten wachten terwijl we tussendoor formulieren moesten invullen, pasfoto’s door moesten geven, zegels moesten likken, ons hoofd moesten laten zien en puzzels uit een boekje invulden. Uiteindelijk hebben we dan nu ons driving licence. Omdat ik drie voornamen heb, en omdat Ethiopiërs moeite hebben met de G, heb ik op mijn rijbewijs geen achternaam meer. Verder kloppen de gegevens wel ongeveer geloof ik dan maar. ’s Avonds hebben we weer met de hele club spelletjes gedaan in de kantine

• 28 Januari 2012 - 18:58

Jagervos:

hoy janpieter de kast is af hoor in staaf kheb ook nog en soort werktafel voor je ma gemaakt voor werk aan dr gezicht kompleet met spiegel enzo groeten ome jaco en tante gerda ps doe de groeten aan job

• 30 Januari 2012 - 11:36

Gerdine:

heej JP, grappig zeg! Lees opeens over Hans Walhout, hij en Alita komen uit Zeist en hun huis is 1 verdieping boven ons. Verder alles goed zo te lezen.
    Geniet lekker verder.
    liefs,Gerdine-Jurrien

• 30 Januari 2012 - 12:45

Wilma:

ha die JP, ik wilde al het recept van je roerbakpannelapjes vragen, maar ik begreep dat het te maken heeft met de kwaliteit van de pan! ga zo door, voordat je terug bent bak je in een handomdraai een stapel flensjes!! groeten van ons uit middelburg

• 30 Januari 2012 - 20:10

Oom Piet&tante Ria:

hoy janpieter, jij geniet wel van alles denk ik zo! lekker die pannekoekken die jullie bakken. geweldig om zo met elkaar bezig te zijn en ook je opdrachten te maken.
    Geniet ervan en hartelijke groeten van ons uit benthuizen: oom piet en tante ria
    o ja, er gaan hier 2 meisjes naar 'n kliniek in ethiopië,vrijwilligers werk doen, misschien bij jou????

• 02 Februari 2012 - 17:50

Elske:

Grappig om die foto's te zien: allemaal hoog zomer, terwijl de thermometer bij ons -10 aangeeft! Vandaag is het niet boven -5 geweest. Bij ons dus geen pannekoekroerbaklapjes, maar boerenkool met worst!
    groeten van alle Scheetjes

• 07 Februari 2012 - 10:55

Berdien :

weer genoten van je verslagen van afgelopen twee weken, je hebt genoeg te doen zo te lezen... succes er mee en veel plezier verder!

• 08 Februari 2012 - 13:25

Janneke:

He Jan Pieter! Erg leuk om je verhaaltjes te lezen! Mn vriendin Annette en nog iemand uit Benthuizen, Henrieke, zijn daar ergens bij jou in de buurt aan het werk in een kliniek. Ken je ze toevallig?! Zou leuk zijn!
    Groetjes Janneke

• 13 Februari 2012 - 18:51

Oom Piet, Tante Ria:

beste jan pieter, gaat alles nog steeds goed bij jou? nog druk met je opdrachten en je verslagen die je moet maken? we hopen dat je de ijspret niet erg gemist hebt, het was maar van korte duur. jij hebt vast wel andere dingen waar je nu van kunt genieten. opa de vos is zaterdag avond bij ons geweest, gezellig blijven eten en 'n praatje gemaakt, dan is de avond zó om! hier verder gaat alles zo z'n gangetje en iedere dag is er wel wat te doen.'n hartelijke groet van oom piet en tante ria

• 13 Februari 2012 - 20:18

Toon:

Droogboer het ijs is hier weer gesmolten, helaas is het weer water in de sloten en op de komme. We hebben de computer weer aangezet, maar wat is dat geen spannende verhalen meer?
    Is de inspiratie verdroogd?
    gr.