week 3 - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu week 3 - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu

week 3

Door: droogboer

Blijf op de hoogte en volg Jan Pieter

21 Januari 2012 | Ethiopië, Debre Zeyit

Reisverslag week 3
Maandag.
Maandag begon jan met het openen vann de week. Dit is een soort werkbespreking waarin allerlei mededelingen gedaan worden en waar elke week een regel van het bedrijf wordt uitgelegd.
Na de werkbespreking hebben we met jan besproken maandag naar doba te gaan om een grondmonster te nemen en een pomp te verplaatsen. We zouden in een dag heen en weer gaan, maar we kregen wel het advies te rekenen op een overnachting. De chauffeur had nog een en ander te regelen, dus gingen we om 11 uur weg. Dit was slechts twee uur later dan gepland, dus dat valt hier binnen de marges. Onderweg hebben we nog wat geld gewisseld om de week door te komen.
Na een tijdje rijden hebben we injera met schaap op. Het schaap at dus niet mee, maar werd tezamen met de injera gegeten. Injera is een ethiopisch gerecht. Het is een soort van zurige pannekoek die je met je rechterhand eet. Telkens breek je een stukje injera, pak je daarmee wat vlees en deponeer je het onder je neus. Ik moet zeggen dat de smaak me best meeviel. Ik had anders verwacht toen ik dat half doorbakken schapenvlees zag.
Onderweg zijn we nog even gestopt om hout te kopen om een stelling van te bouwen. In deze stelling gaan we een takel hangen, waarmee de pomp opgetild kan worden. daarna kunnen we de landcruiser onder de pomp rijden en de pomp dichter bij de rivier zetten. Op die manier wordt de pomp efficiënter gebruikt. nadat we het hout stevig hadden vast gebonden zijn we verder gegaan.
Ongeveer aan het einde van de middag zijn we aangekomen, zodat we nog net genoeg tijd hadden om een grondmonster te nemen en het pomphuisje bij de pomp weg te halen.
Nadat we in het hotel hadden gegeten hebben we nog een flinke tijd zitten internetten. Totaal hebben we ongeveer vier uur internet gebruikt, en het kostte dan ook de megaprijs van twintig bir.

Dinsdag
Dinsdagmorgen zijn we vroeg opgestaan om te ontbijten. We moesten hiervoor wel ongeveer het hele hotel wakker kloppen voordat we in de ontbijtzaal konden. Achteraf was het ontbijt niet nodig geweest, omdat tsagaja, onze chauffeur ook nog moest ontbijten.
Bij aankomst op de farm hebben we een hijsstelling gebouwd waarin de pomp met behulp van een takel omhoog kon worden getild. Toen de pomp eindelijk hoog genoeg hing, hebben we de landcruiser eronder gereden. Daarna de pomp laten zakken en naar de rivier waar de pomp z’n nieuwe plaats krijgt. Bij de rivier de hijsstelling weer opbouwen, auto eronder rijden, pomp optillen, auto er vanonder rijden en de pomp laten zakken. Gelukkig brak de hijsstelling halverwege in tweeen, zodat het lekker wat vlotter ging dan met de takel. Daarna moest het pomphuisje nog even op z’n plek gefietst worden. ik ben dus even met de landcruiser en een huis met zingende imboorlingen op de bak naar de rivier gereden. Daarna was het hoog tijd om te lunchen.
Na de lunch was het voor de chauffeur tijd om het personeel van de farm uit te betalen. Hierbij komt iedereen om de betaler heen staan. Nadat iedereen het loon ontvangen en voor ontvangst getekend had, zijn we weer naar de pomp gegaan. Hier hebben we nog een poosje slangen aan elkaar gebreid en slangen aangesloten. Daarna was het tijd om te kijken of de pomp de landing had overleefd. Gelukkig was dit het geval, al moest hij wel behoorlijk spugen:P
Nadat de pomp getest was, zijn we nog naar een stadje gereden om een nieuwe trekkerverhuurder te spreken. De vorige trekkerverhuurder was namelijk bang dat de rotorkopeg teveel brandstof kostte en dat zijn versnellingsbak eronder zou lijden. Hij wilde dus best het land bewerken met de rotorkopeg, maar dan zonder de aftakas te gebruiken. dit was echter weer niet helemaal wat wij in gedachten hadden.
’s Avonds hebben we in een hotel in bokoji gegeten. Dit was best goed te eten, maar wel megavet. Omdat het ons niet raadzaam leek in dit stadje in het donker buiten te lopen, hebben we ’s avonds nog een film gekeken.
Woensdag
Woensdag hebben we eerst een poosje uitgeslapen en stevig ontbeten. Het eten was wel wat vet, maar gleed daardoor erg makkelijk naar binnen. Gelukkig viel er tijdens het ontbijt nog een trekkerchauffeur van het terras, zodat we deze dag toch iets hadden om in het reisverslag te zetten. Na het ontbijt zijn we naar een terras gegaan waar we de rest van de morgen hebben doorgebracht om op de trekkereigenaar te wachten. Deze had zijn bus gemist of zoiets, dus aan het einde van de morgen kwam hij opdagen. De beste man had één been, of anders gezegd hij had één been niet. In de loop van het gesprek bleek dat de beste man wel meer miste. Zo hadden zijn trekkers geen aftakas. De pipo had dus ook gewoon door de telefoon kunnen zeggen dat hij niks voor ons kon betekenen. Desalnietemin bleef het gesprek nog een half uur voortduren. Ondertussen heb ik alle soorten machines een beetje zitten tekenen op een kladblok. De volgende keer kunnen we beter een dambord meenemen denk ik.
Na het bijzonder vruchtbare gesprek zijn we de farm manager naar z’n farm wezen brengen. Daarna zijn we weer richting debre zeit gevlucht. Omdat het tegen zessen was toen we in debre zeit aankwamen, is de chauffeur thuis uitgestapt en heb ik het laatste half uur gereden. Dit was wel een leuke ervaring. Hoewel ik wel vaker stiekem zonder rijbewijs ergens heb gereden, had ik nog nooit een agent een lift gegeven terwijl ik geen rijbewijs had:)

Donderdag
Donderdag hebben we eerst de monsters naar horticoop gebracht (sorry oom:)) dit omdat zij grond wel het land uit kunnen krijgen, en andere mensen en instellingen daar nogal wat moeite mee hebben. Verder hebben we nog even het salespoint in debre zeit bezocht. Ook hadden we nog mooi wat tijd om boodschappen te doen. Omdat het een feestdag was, zijn we ’s middags wezen zwemmen. Daarna hebben we nog pizza gegeten langs de route van een of andere optocht. Om naar te kijken was de optocht wel leuk, maar het geluid viel wat tegen. Er reden verschillende auto’s met gigantische boxen en een priester met een microfoon. Op zich is dat niet een heel erg aangename combinatie.

Vrijdag
Vrijdag hadden we eigenlijk vrij maar hebben we de motor van de landini schoongemaakt. Deze was door een bedrijf in Addis opnieuw geslepen en de monteur wou maandag graag beginnen. Vandaar dat we op onze vrije dag de motor helemaal ontdaan hebben van al het slijpsel en boorsel wat er nog in zat. Verder hebben we in de kantine een waterleiding aangelegd samen met hans. Dit ging bijzonder goed, totdat er druk op de leidingen werd gezet en de lekken aan het licht kwamen. ’s Avonds hebben we nog een beetje spelletjes gedaan in de kantine en een kampvuurtje gebouwd. Het ontbrak een beetje aan de sterke verhalen, maar daar ben ik zelf ook niet zo goed in :)

• 21 Januari 2012 - 14:34

Christianne:

Leuk verslag; volgens mij is het daar wel een heel relaxed leven! Geniet maar van het lekkere weer daar; hier is het typisch Hollandia :(

• 21 Januari 2012 - 16:53

Jolanda:

heerlijk om je verhaal weer te lezen. Je maakt genoeg mee en hebt zo aan het eind van de rit ook voor jezelf een leuk dagboek als herinnering.
    Werk ze en veel plezier!!

• 22 Januari 2012 - 11:34

Marc:

Eej ben je al een boek aan t schrijve voor als je weer thuis bent. Dinsdag stijg k zelf op en kom dan een beetje jouw richting uit.

• 23 Januari 2012 - 15:35

Oom Piet & Tante Ria:

Gezellig om je ervaringen te lezen.
    Het is wel héél wat anders dan hier in holland. Je geniet van alles denk ik zo..! Hier gaat alles zo z'n gang, 't is niet echt winter, dus dat mis je dan niet.
    Een hartelijke groet van ons uit Benthuizen.

• 23 Januari 2012 - 21:11

Opa:

J.Pje maakt heel wat mee ikgeniet iedere keer weer van je belevenissen Een goede tijd verder Het weer is bij jullie zeker lekker zomers?
    Groetjes Opa

• 23 Januari 2012 - 21:11

Opa:

Groetjes Opa

• 24 Januari 2012 - 17:01

William En Elske:

Hoi JP
    Eindelijk heb ik dan jouw blogadres (niet dankzij Eline!) en kunnen wij ook van jouw verhalen genieten!
    Het lijkt me wel een relaxt leventje, maar wat het eten betreft lijkt me de hollandse pot toch wat beter....
    groeten uit Rijssen wat nou net zo ver weg is als zeeland

• 24 Januari 2012 - 18:26

Willem Jan:

Ik vind het leuk om te lezen
    Echt waar!!

Groete WJ en de rest van fam

• 24 Januari 2012 - 20:34

Bram-Paul:

Ha JP,
    Mooi leventje zeg! Het lijkt wel of ze iedere week minstens 1 feestdag hebben in Ethiopie. Hoe is het met de mest? Goede kwaliteit? als het te nat is weet ik nog wel ergens een drogerij. Je reisverslag kun je zo indienen als onderzoeksverslag, perfect! Zo niet voor je huidige opleiding, dan in ieder geval voor recreatie en toerisme ;-)
    Groet BP

• 27 Januari 2012 - 12:25

Joannet:

hee! hoe is ie daar?
    lekker warm zeker?
    gaan we nog een keertje skypen?
    dan moet je even een smsje naar ma?
    xx joa