week 12 - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu week 12 - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu

week 12

Door: droogboer

Blijf op de hoogte en volg Jan Pieter

30 Maart 2012 | Ethiopië, Debre Zeyit

Reisverslag week 12
Maandag
Maandagmorgen ben ik vroeg vertrokken om een zooitje Nederlanders bij het hotel in debre zeit op te halen. Daarna zijn we even bij hans walhout stalen kozijnen wezen halen voor het laboratorium. Terug op hidi zijn we verder gegaan met het verbeteren van job z’n verslag. Dit hebben we tot ongeveer vier uur volgehouden waarna we nog even hebben geholpen met het lossen van de container. Verder hebben we deze dag niet zoveel bijzonders gedaan.

Dinsdag
Dinsdag zijn we bezig geweest om de container verder leeg te maken. Dit had nog wel wat voeten in de aarde, omdat er wat rollen staal in lagen die de verreiker officieel niet zou kunnen tillen. Verder hebben we nog een zooitje machines en een wagen uit de container gehengeld.
Ondertussen heeft Job met een trekkertje nog een paar karretjes zand gehaald bij de rivier wat gebruikt moest worden voor het stucen van de wachtkamer van de kliniek.
Nadat al het zand was gehaald en de container leeg was ben ik nog even met Jaco meegeweest naar debre zeit. Daar hebben we groente verkocht en de landcruiser omgewisseld voor de hilux bij een chauffeur die in debre zeit woont. Dit omdat de ambulance van de kliniek stuk was en er die avond drie zwangere mensen in de kliniek op de bevalling aan het wachten waren.
’s Avonds waren er dus twee auto’s weg om mensen naar het ziekenhuis te brengen. Tussendoor hebben we nog een container opengebroken om slangen uit te halen voor doba. Deze hebben we bij Jan op de auto geladen toen hij terug was.

Woensdag
Woensdag zijn we met Jan meegereden naar Doba om de proef weer te beoordelen. De proef zag er prima uit, alleen is de aardappelproef nu wel afgelopen door de vorst die de aardappelplanten had doen bevriezen. Verder zaten er ephids in de witte kool, maar als het goed is zijn die er volgende week uit door insecticide. Nadat we klaar waren met meten hebben we de monteur nog even geholpen met het repareren van de pompen die gebruikt worden voor het irigeren van de gewassen. Nadat we hier ook mee klaar waren zijn we nog even naar Bokoji gereden. Dit is een stadje op een kilometer of twintig van Doba vandaan. Hier is Jan even bij het gemeentebestuur wezen vragen of de overeenkomst die ze zouden opstellen al af was. Deze zou eind februari klaar zijn, maar door de grote drukte of door de laksheid of doordat er een papiertje kwijt was of doordat de printer het niet deed of om een andere reden was de overeenkomst dus nog niet af. Daarna zijn we dus maar weer naar Debre Zeit gereden. Onder het rijden kwam er dan eindelijk een bui regen die voor de boeren wel bijzonder welkom was. Onderweg hebben we met Jan nog een beetje het verloop van de stage besproken.
In Debre Zeit zijn we nog even bij Gert van Putten van Genesis Farms langs geweest om een koffer op te halen. We hebben nog even met Gert koffie gedronken en wat zitten praten over zijn bedrijf. terug op hidi hebben we wat gegeten en ’s avonds nog een film gekeken met de rest van de nederlanders.

Donderdag
Donderdag hebben we een dagje vrij gehad. We zijn deze dag naar een park geweest wat iets achter nazareth ligt. ’s Morgens om zeven uur zijn we bij het hotel waar de Nederlandse gasten verbleven vertrokken. Deze gasten waren hier een weekje om aan het laboratorium en een wachtruimte voor de kliniek te bouwen. We hadden een Ethiopische auto met een chauffeur geregeld via een of ander reisbureau. In het park aangekomen zijn we eerst even gestopt om aapjes te kijken. De chauffeur had nog verhalen van apen die bij mensen in de auto klommen en autosleutels en bananen afpakten. lollig genoeg voor ons had hij de sleutels ook in het contact laten zitten. Na een poosje had ik de sleutels in mn broekzak. Er zat een afstandbediening voor het alarm aan de sleutel dus heb ik dat maar even aangezet terwijl we met 5 nederlanders naar dat ene aapje liepen te wijzen die de sleutel had. De chauffeur werd toch wel behoorlijk zenuwachtig, want hij had de reservesleutel ook niet bij. Na een tijdje hebben we toch de sleutel maar weer terug gegeven, maar terug in de auto rook de chauffeur toch wat muffig:)
In het park waren ook hotsprings, waar Job, Jaco (een Nederlandse bouwvakker) en de chauffeur even van hebben genoten. Zelf vond ik het al warm genoeg en had ik geen zin om onder een straal van een graad of zestig te gaan staan. Ik had wat meer zin in een verfrissende duik in het zwembad.
Na de hotsprings zijn we een eindje langs de rivier gereden. Hier stroomt een ontzettende hoeveelheid water door, en er schijnen ook krokodillen te zitten. De guard die met ons mee ging wees ons ook op een krokodil. Na een kwartier staren zijn we toch gezamenlijk tot de conclussie gekomen dat we in Nederland zo’n krokodil gewoon steen noemen. Na deze spannende trip zijn we naar het zwembad gegaan. Dit was ook een bijzondere ervaring, aangezien we dit gepland hadden om af te koelen. Helaas was het water een graad of veertig, wat toch niet echt fris te noemen is. Gelukkig was het water verder wel helder en schoon.
Bij het zwembad hebben we hamburgers besteld om op te eten. Helaas waren er ook apen die dit lekker vonden en in een ogenblik een broodje van tafel gristen. De overgebleven broodjes smaakten overigens ook best.
Later die middag bleek dat apen ook van softijs houden. na een tijdje gezwommen en uitgerust te hebben zijn we teruggegaan naar debre zeit. Hier ben ik de auto uitgestapt om even anderhalf uur op een chauffeur van Hidi te wachten waar ik de auto voor terug zou brengen naar Hidi. In de tussentijd kon ik mooi even skypen en msn’en, mail lezen en dergelijke. Terug op hidi heb ik ff gegeten, gedoucht, waarna we met z’n allen weer rond een vuurtje hebben gezeten.

Vrijdag
Vrijdagmorgen zijn we bezig geweest om aan de verslagen te werken. Halverwege de middag zijn we naar Debre Zeit gegaan om een en ander te mailen en nog wat naar huis te skypen. Helaas was de hele tijd geen internetkabel voor de laptop beschikbaar zodat ik geen verslagen kon mailen. Nadat we terug op hidi waren heb ik even in het veld gestaan om te volleyballen, maar daarna kon ik weer weg om een kraan op te halen die de weg niet wist. Deze kraan kwam even een lege container verzetten en een andere lege container op een andere container zetten. Deze kraanmachinist kwam in z’n eentje en was binnen anderhalf uur klaar zonder al te veel gezeur. Nadat de containers op hun plekje stonden hebben we gegeten en daarna nog wat spelletjes gedaan in de kantine.
Zaterdag
Zaterdag hebben we ’s ochtends wat aan de verslagen gewerkt, ’s middags zijn we bij een monteur op kraamvisite geweest. Hier kregen we marka. Dit is een of ander traditioneel kraamgerecht, maar eerlijk gezegd vind ik beschuit met muisjes toch lekkerder. Het is een soort pannetje puree-achtig deeg met in het midden saus. Verder kregen we nog een plaatselijk gestookt borreltje, wat dan wel weer mee viel.
Na het bezoek zijn Geoff en ik nog ff wezen zwemmen. Dit was ook wel weer eens lekker om te doen. Na het zwemmen zijn we gaan volleyballen. Tussendoor heb ik nog een lichtelijke discussie gevoerd met een driewielermachinist over de ritprijs. Na het volleyballen hebben we weer lekker gegeten in Debre Zeit.

• 01 April 2012 - 10:41

Anna, Conny En Jess:

Vraag maar aan Geoff wie we zijn :D
    Leuk om je verslag te lezen en zo ook een beetje mee te krijgen wat Geoff daar uitspookt. :P
    Veel plezier nog en succes nog met al het werk! En de groetjes aan Sjef!