week 14. inmiddels wel tijdje terug, maar goed:) - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu week 14. inmiddels wel tijdje terug, maar goed:) - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu

week 14. inmiddels wel tijdje terug, maar goed:)

Door: droogboer

Blijf op de hoogte en volg Jan Pieter

24 April 2012 | Ethiopië, Debre Zeyit

Reisverslag week 14
Vrijdag
Vrijdagavond zijn we naar Addis Ababa gereden om daar in een weeshuis van de kerk te overnachten. Onderweg naar het weeshuis hebben we de eerste regen gehad. Toen we bij het weeshuis waren aangekomen, hebben we daar eerst van een prima maaltijd genoten. In de straat waar het weeshuis aan lag stond een elektriciteitspaal in brand, waardoor we de hele avond bij kaarslicht hebben mogen vertoeven. Na het eten heeft de manager van het weeshuis nog van alles over het weeshuis uitgelegd. Verder hebben voordat we naar bed gingen nog een poosje spelletjes gedaan.
Zaterdag
Zaterdagmorgen zijn we vroeg uit bed gegaan om op tijd de berg op te kunnen. We hebben eerst van een prima ontbijt genoten. Verder hebben de weeshuiskinderen nog een lied voor ons gezongen voordat we weg mochten. Onderweg naar ons startpunt kwamen we nog een paar hindernisjes in de vorm van diepe kuilen en hoge hobbels tegen, maar na even met de blote handen graven, was dit ook vrij snel verholpen. Toen we aan het begin van de berg stonden en de top konden bekijken hebben we ons afgevraagd of we de top diezelfde dag wel konden halen. Blijkbaar hadden we ons in de afstand een beetje vergist, want twee en een half uur later stonden we op de top. Op de top hebben we van het uitzicht en een broodje ei genoten. Twee uur later waren we weer bij de auto’s. nadat we onze tassen bij het weeshuis hadden opgehaald, zijn we in Addis koffie wezen drinken bij een tentje. Na de koffie zijn we nog naar een supermarkt geweest die weinig onderdeed voor een Nederlandse. Hier hebben we de hoognodige zaken ingekocht, omdat de prijzen ook behoorlijk hoog waren. Na de boodschappen hebben we nog heerlijk in Addis gegeten. Onder het eten begon het behoorlijk te onweren en te regenen. Toen we naar buiten kwamen waren de zijkanten van de weg veranderd in beekjes van een meter breed. Deze beekjes stroomden ook nog behoorlijk snel. De terugweg was ook wel indrukwekkend, want we konden de bliksemschichten langs de lucht zien gaan. het laatste stuk vanaf debre zeit hebben we gezellig met vier personen op de achterbank van de Hilux mogen vertoeven. Uiteindelijk zijn we toch weer netjes met z’n allen aangekomen.
Zondag
Zondag zijn we eerst allen tezamen naar de kerk geweest. Omdat dit in theorie de laatste zondag met alle gasten van afgelopen drie maanden zou zijn hebben we ’s middags met z’n allen pannekoeken gegeten. Deze vielen behoorlijk in de smaak en vulden ook uitmuntend.
Maandag
Maandag hebben we nog aan de verslagen zitten werken voor de rest was dit een weinig interessante dag waar ook niet veel over te melden valt.
Dinsdag
Dinsdagmorgen zijn Job en ik naar Addis gereden om drie gasten op te halen. Een uurtje later dan gepland kwamen we op t vliegveld aan. Hier hebben we oom Tom van Job en nog twee vrienden van Job opgehaald. Oom Tom kwam tot donderdag en de twee vrienden (Bas en Pieter) kwamen voor twee en een halve week. Terug vanaf Addis heb ik naar debre zeit gereden. Dit vond ik een bijzonder prettig karwei om de hele tijd de gaatjes op te zoeken om tussendoor te kunnen glippen. In Debre Zeit ben ik naar Maranatha gegaan om nog een keer de werking van de zaaimachine aan de manager uit te leggen. Nadat ik dit had uitgelegd zijn we met z’n drieen (manager, trekkerchauffeur en ik) naar het land gegaan om een stuk te zaaien. De zaaimachine werkte prima en de manager van de farm had de uitleg zo goed begrepen dat hij tegen de trekkerchauffeur kon zeggen wat deze fout deed. Vanaf het land naar de farm heb ik maar even voor frontgewicht van de trekker gespeeld omdat de trekker anders het hele eind op het achterwiel bleef rijden. Nadat ik klaar was op maranatha ben ik door Tom (ook een Nederlander die op maranatha woont) in debre zeit gedropt. In debre zeit heb ik eerst een tijdje geinternet. Na het internetten ben ik naar de rotonde van debre zeit (ja, dé rotonde. In een stad met 25000 inwoners hebben ze wel één rotonde) gegaan om met een vrachtwagen met een container mee te rijden om de weg te wijzen. Naar ethiopisch gebruik was de chauffeur een uur te laat waardoor ik een uur over T-shirts, sokken en zonnebrillen ben voorgelicht:). De vrachtwagen kon niet over de shortcut dus moest helemaal door het dorpje Hidi heen. Deze weg heeft wat hobbels en gaten, maar ik had het idee dat ik daar mezelf meer zorgen over maakte dan de chauffeur. Uiteindelijk zijn we vrij veilig aangekomen. Wel moest onderweg de bijrijder nog even op de container klimmen om de draadjes van telefoon, televisie en elektriciteit over de container heen te gooien.
Woensdag
Woensdag zijn we samen met de gasten bedrijven in de omgeving gaan bezoeken. Als eerste zijn we naar maranatha gegaan. Na hier een rondje te hebben gedaan zijn we verder gegaan. Het volgende bedrijf was Holland Dairy. Dit is een zuivelfabriek in debre zeit. Hier wordt per dag 5000 liter melk verwerkt tot yoghurt, kaas en gepasteuriseerde melk. De yoghurt wordt nog met de hand in de bekertjes gedaan. Dit was ook wel bijzonder om te zien. Na holland Dairy zijn we naar Genesis Farms gegaan om daar te bekijken hoe dit bedrijf in elkaar zit. Dit was ook wel mooi om te zien. Na de drie bedrijven hebben we in Debre Zeit een lekkere burger gegeten. Na de lunch hebben we alfa farm bezocht. Op deze koeienboerderij hebben we een rondleiding gehad en een bakkie gedaan. Na alfa zijn we naar Jitu geweest om daar nog een en ander te bekijken. ’s Avonds hebben we op Hidi nog een kampvuurtje gemaakt en een beetje sterke verhalen zitten vertellen.
Donderdag
Donderdagmorgen zijn we vroeg naar doba gegaan om voor de laatste keer te meten. Het had stevig geregend op Doba, waardoor we lekker stevig stonden. Na alles gemeten te hebben, konden we mooi voor de regen met de auto terug naar Hidi
Vrijdag
Vrijdagmorgen en middag hebben we aan het verslag zitten werken. ’s Avonds hebben we nog een preek geluisterd omdat het Goede Vrijdag was. Na de kerk heb ik een uurtje geslapen waarna het mooi tijd was om een trekker naar Doba te rijden.
Zaterdag
Zaterdagmorgen om vijf over twaalf ofzo zijn Geoff en ik met de trekker richting Doba gaan rijden. Het eerste stuk tot de verharde weg (duurde ongeveer een uur) en nog een stuk daarna heb ik gereden. Ergens bij nazareth z(zegmaar tweeenhalf uur onderweg) belde de monteur die mee zou gaan op om te vragen of we al in debre Zeit waren. We hebben maar uitgelegd dat we vast doorgereden waren en dat we hem later wel zouden zien. Daarna heeft geoff ongeveer anderhalf uur gereden. Nadat de monteur ons met de auto had ingehaald, heb ik weer verder gereden naar doba. Hier moesten we over een dam in een rivier. Het had echter geregend, waardoor ergens aan de kant de dam begon en ergens aan de overkant de dam weer boven kwam. De monteur wou op zoek naar een andere dam, maar ik heb de trekker met de wagen er maar gewoon in een keer door gesjeesd. Dit leverde mooie plaatjes op:P. Nadat we met de trekker op Doba waren geariveerd, hebben we de trailen naast een heuveltje gereden en de trekker op een heuveltje. Hierna hebben we de ploeg en de rotorkopeg aan de trekker gehangen en zo van de trailer gehaald. Omdat we geen topstang bij hadden, hebben we maar een spanband gebruikt om de machines vast te maken. Nadat Jan nog een rondje op de trekker heeft gereden en wij wat gegeten hadden, zijn we terug gereden naar Asella om te ontbijten. Na het ontbijt ben ik samen met Tsegaye, de monteur een kleerkast op wezen halen en daarna terug gereden naar debre zeit. Na terugkomst heb ik even gedouchet op Hidi en daarna ben ik naar de volleybal gegaan. Helaas was ik net wat te lang wakker om nog normaal te kunnen spelen. ’s Avonds heb ik dus maar eens flink gegeten. Na het eten nog een poosje op hidi bij een vuurtje gegeten en daarna heerlijk geslapen.