wat ik hier ongeveer doe - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu wat ik hier ongeveer doe - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu

wat ik hier ongeveer doe

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Jan Pieter

03 December 2013 | Ethiopië, Debre Zeyit

Inmiddels ben ik weer ruim vijf weken weg uit Nederland, dus is het weer tijd om alle nieuwsgierige en belangstellende mensen op de hoogte te brengen van wat ik zoal meemaak in Ethiopië. de laatste tijd ben ik met een hele berg dingen bezig geweest. in feite ben ik in Ethiopië om te proberen de management teams van de verschillende farms op een wat hoger niveau te brengen. hiervoor ben ik inmiddels twee keer naar de farm in Doba geweest om met het management team te overleggen. Het eerste overleg met het management team i Doba vond plaats op de bak van de Hilux, omdat de weg net een beetje natter was dan normaal. Ik ben met de auto ongeveer halverwege gekomen, en daar heb ik verder gewacht op een trekker die de auto weer uit de bagger kon trekken. Inmiddels is de weg weer droog waardoor ik vorige week zonder hulp van trekkers en paarden de farm kon bereiken. Helaas zat toen de wet een beetje tegen. Het schijnt namelijk dat elke auto in Ethiopië een reflectorstickertje aan de voor- en achterkant moet hebben. Omdat onze auto dat niet had, mocht de chauffeur een boete van driehonderd birr in ontvangst nemen. Zodoende heb ik die dag ook geleerd hoe de procedure omtrenthett krijgen en het betalen van een verkeersboete gaat. Als ik nog eens een dag over heb, zal ik hier proberen uit te leggen hoe deze procedure gaat.

Inmiddels is men in Doba druk met tarwe dorsen. vandaag ben ik in Doba geweest om er te kijken hoe ver de oogst is, en om met het management probleempjes te bespreken en op te lossen. Verder is een andere Nederlander met de auto brandstof en onderdelen voor de combine wezen halen, omdat deze kapot was.

Vorige week ben ik een aantal dagen in Hosanna en Amora Meda geweest. In Hosanna heb ik samen met nog een Nederlander een aantal velden uitgezet die geploegd kunnen worden.

Vanaf Hosanna zijn we 90 kilometer over een heel slechte weg naar een farm in Amora Meda gereden om een schijveneg uit elkaar te halen en op transport te zetten. Afgelopen week heb ik dan bij elkaar ook ongeveer 800 km gereden, wat dus vier dagen tijd in beslag neemt. Dat het zolang duurde kwam ook wel omdat we onderweg nog een pomp van de airport moesten halen, een lekke band kregen, een contactslot moesten repareren, moesten wachten op transport en verdwaalden in Addis.

Ondertussen heb ik op Hidi een Zeeuwse huisgenoot, waardoor het voor de andere Nederlanders wel eens moeilijk is om gesprekken te volgen. Als ik op Hidi ben, ben ik bezig met rapportjes van bezoekjes aan farms, het repareren van alles met een motortje en met het helpen en samenwerken met agronomisten.

Met een van de agronomisten ben ik afgelopen vrijdag naar het research centre in Debre Zeit geweest. Dit om te kijken hoe ze daar een combine hebben aangepast om teff te dorsen. De aanpassingen aan de combine waren niet echt erg schokkend. De hoeveelheid ongebruikte machines die daar stonden waren dat wel. Terwijl wij moeite doen om een kleine dorsmachine te pakken te krijgen om iets gemakkelijker teff te kunnen dorsen, staat er bij het research centre gewoon een halve schuur vol dorsmachines en schoningsmachines die niet gebruikt worden. De reden hiervoor is dat deze machines voor een bepaald ontwikkelingsproject zijn geïmporteerd, maar als dat project afgelopen is, wordt er niks meer mee gedaan. De agronomist waar ik samen mee was, schatte de kans dat we zulke machines van het research centre kunnen huren of kopen erg laag in, omdat het research centre van de overheid is. De overheid schijnt er om bekend te staan dat ze in dergelijke situaties toch heel zuinig zijn op hun spulletjes. ik ben benieuwd of het wil lukken om de machines in ieder geval te gebruiken. wordt zeker vervolgd.

Mochten er spelfouten in deze blog zitten, dan komt dit doordat het op mn tablet is getypt ;)

Ik hoop dat jullie zo weer enigszins op de hoogte zijn, en ik ga proberen iets frequenter wat te plaatsen.

Groetn,

Jp

  • 03 December 2013 - 19:56

    Elske:

    Leuk om te lezen, wat je doet. Misschien nog wel dommer dan een spelfout: wat is een agronomist? ook een soort boer? We hopendat je t goed naar je zin hebt! groeten oet riessen

  • 03 December 2013 - 20:03

    Oom Piet En Tante Ria:

    Beste Jan Pieter, Dank voor je rondzend-mail. Leuk om te lezen hoe jij daar je werk doet en wat er allemaal bij komt dat je mee maakt. Zo te lezen heb je het prima naar je zin. Het werk dat je doet is ook best interessant.

    Hier gaat alles zo z'n gangetje. De winter gaat nu al een beetje beginnen, het is nu al bij het vriespunt. De afgelopen nacht heeft het al wat gevroren, dus dat was al ruiten schrappen! Als het winter is, dan is het binnen lekker warm en gezellig.
    Bij jou is het wel anders begrijp ik. Het is oogst tijd dus warm weer waarschijnlijk.
    Zijn er nog meer mensen uit Holland voor het werk dat jij daar moet doen?
    Leuk dat je ons ook laat weten hoe het zo gaat in het verre Ethiopië.

    Een hartelijke groet uit Benthuizen van oom Piet en tante Ria.

  • 03 December 2013 - 21:04

    Petra:

    ha Pietje, erg leuk om weer eens wat van je te horen. Appen gaat ook goed als je in de lucht bent!! Als ik in de auto zit denk ik vanwege het geluid uit mn luchtverplaatsingssysteem regelmatig aan je. Dank voor het aanbod om een keer langs te komen, denk je dat ik het met mn bolide ook in 1 maand aan kan rijden?? Als ik dan nu ongeveer wegga is het voor de wintersport geregeld... succes weer met alles en tot schrijfs/apps, pietje

  • 03 December 2013 - 21:11

    Anton:

    Weer een interessant bericht over je ervaringen. Een schrale troost: het lukt ook niet om een Nederlandse boer preventief onderhoud te laten doen...

  • 09 December 2013 - 18:30

    Annemiek Slootweg:

    Leuk om je verhalen te lezen.
    Schokkend dat er machines zijn, die alleen gebruikt worden om te verzamelen.
    Overheidskapitaal, dat staat te verinteresten.
    En wat een getob vanwege de slechte wegen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Pieter

Actief sinds 20 Dec. 2011
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 22179

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2013 - 21 Mei 2014

De boer op in Ethiopië

03 Januari 2012 - 20 April 2012

stage ethiopie

Landen bezocht: