de laatste loodjes - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu de laatste loodjes - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jan Pieter Bijnagte - WaarBenJij.nu

de laatste loodjes

Blijf op de hoogte en volg Jan Pieter

30 Mei 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

De laatste loodjes ;)

In mijn vorige blog beloofde ik om een nieuwe blog te maken zodra de uienbewaring zou werken. Inmiddels werkt deze nog steeds niet, maar het ziet er naar uit dat deze zeer binnenkort wellicht eventueel misschien goed gaat werken. In de tussentijd is er wel weer het een en ander gepasseerd om een blog over te maken J

Eind april is mijn broer(tje) Leonard langs geweest om te kijken wat ik allemaal in Ethiopië uitvoer. Uiteraard heb ik enorm mijn best gedaan om net te doen of ik het enorm druk heb. Verder hebben we als drie Zeeuwen nog een mooi reisje door Ethiopië gemaakt. Ondanks enige bedrijfsongevalletjes, hebben we als broertjes toch best twee hele leuke weken gehad.

Intussen heb ik in Ethiopië nog maar drie weken en zes dagen te gaan. Omdat de tijd dus wat gaat dringen ben ik vooral bezig om zelf niets te doen en vragen op te lossen door de weg te wijzen. In het begin was het vaak het geval dat zodra iemand van een andere farm iets vroeg of een probleem had, ik er wel even achteraan ging. Omdat ik binnenkort Ethiopië weer verlaat, is het nu dus beter om farm managers en andere mensen met vragen en problemen de weg te wijzen naar de oplossing, en van een afstandje toe te kijken of dit ook lukt. Over het algemeen heb ik wel redelijk de indruk dat ik op deze manier over drie weken en zes dagen met een gerust hart weg kan.

Afgelopen paar weken ben ik ook druk geweest om te helpen de nieuwe koeienstal te bouwen. Deze stal moet na het regenseizoen het nieuwe thuis worden voor Cowgrow. Omdat ik de enige vlag had op de compound, of omdat we andere mensen met een vlag op de compound niets hadden gevraagd, of omdat de tekst zo mooi past, staat nu de Zeeuwse vlag op het hoogste punt van de stal. Voordat deze leeuw eindelijk boven was, waren we met bouwmethode bij plan Z aangekomen, wat wel aangeeft hoeveel er voor het ontzwemmen geworsteld is ;)

Afgelopen week hebben we ook nog een beetje maïs gehakseld bij een meer in de buurt van Hidi. Na een ritje waarbij je meer door plassen reed dan over weg, kwamen we bij een schitterend plekje waar lokale boeren maïs op de rand van een meer telen. Deze maïs kun je kopen voor koeienvoer. De maïs wordt dan op ruggen van mensen of op ruggen van ezeltjes uit het meer gehaald en op een hoop gegooid. Naast deze hoop hebben we een hakselaar en een kar gezet, en in een ochtendje hadden we, na de nodige opstartproblemen, toch twee karretjes vol.

Deze week ben ik vooral bezig met het opstarten van het hele circus van zaaien en poten, zodat in het regenseizoen alles lekker weg kan groeien. In het begin van de week ben ik naar Amora Meda geweest. De farm van 50 hectare die we daar hebben was voor een gedeelte geploegd, en moet voor een gedeelte nog geploegd worden. Na het op gang helpen van de tractoroperators ben ik vooral bezig geweest met het opmeten van blokken land op de farm en het regelen van allerlei zaken zodat we vanaf volgende week volle bak kunnen gaan planten.

Op dit moment ben ik in de buurt van Doba om daar ook te zorgen dat alles ingezaaid kan worden. Dit houdt vooral in dat alles moet worden opgestart, uitgelegd en afgesteld, waarna de Ethiopische mensen het weer verder zouden moeten kunnen.

Al met al heb ik de komende drie weken en zes dagen volgens mij nog ruim voldoende te doen. Mocht in die tijd de uienbewaring nog gaan werken, dan schrijf ik weer een blog J



  • 30 Mei 2014 - 09:36

    Gerjanne:

    Succes nog de laatste weken!

  • 03 Juni 2014 - 23:10

    Annemiek Slootweg:

    Leuk om te lezen waar je mee bezig bent.
    Ik krijg de indruk dat er nog veel te ontwikkelen is.
    Zie jij daar voor jezelf nog een rol?

  • 04 Juni 2014 - 21:44

    Ruben:

    haa strijder, mooi zo!!! succes nog

  • 13 Juni 2014 - 23:30

    Jolanda:

    schiet al aardig op met aftellen.... dus schiet maar op met al je taken daar :)
    geniet nog van de laatste loodjes!!!
    J & J

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan Pieter

Actief sinds 20 Dec. 2011
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 22142

Voorgaande reizen:

16 Oktober 2013 - 21 Mei 2014

De boer op in Ethiopië

03 Januari 2012 - 20 April 2012

stage ethiopie

Landen bezocht: